В умовах сучасної економічної кризи, якій (принаймні, у нас в країні) і кінця краю не видно, організувати свій бізнес стало, якщо не зовсім нереально, то вже точно дуже важко. І справа навіть не у відсутності банківських кредитів та програм розвитку малого бізнесу, а в простому зниженні обсягів споживання, викликаного збіднінням населення.
Не будемо розвивати цю тему, просто відзначимо, що продати що-небудь стало дуже складно. І тут, як звичайно, теж є своє "але"! Є групи товарів, які споживач не може не купувати. Це так звані товари першої необхідності, до переліку яких входять продукти харчування, ліки, предмети гігієни, одяг і взуття і т.п. У цих галузях з приходом кризи теж відбулися серйозні зміни, але їх природа трохи інша - відбувся зсув попиту в більш дешеві сегменти. Але якщо в торгівлі продуктами харчування та їм подібних в основному відбулося заміщення вітчизняними дешевшими аналогами, то в сегменті одягу нашому і так не особливо балуваному покупцеві відступати далі нікуди - залишається лише задовольнятися результатами праці великого китайського народу.
А що робити, якщо не хочеться ходити у футболках, що линяють після першого прання, кросівках, що розповзаються, куртках, які втрачають форму після тижня носіння, і джинсах, у яких витягуються коліна на другий день? І тут на допомогу приходить вже майже забутий з 90-х «секонд-хенд». Багато хто ще морщиться при цьому слові, особливо чоловіки, але тим не менше нишком вдома міряють речі, принесені дружиною з «стоку» (цим словом часто підміняють «секонд-хенд» бажаючі обдурити себе). І, спостерігаючи відкриття в кожному місті десятками і сотнями магазинів секонд-хенд і стоків, вже однозначно можна сказати, що «секонд» увійшов у наше життя. Я не буду розповідати душевних історій про мерседеси під магазинами секонд-хенду і вибивати сльози розповідями про зірок, що там одягаються, скажу лише одне - в гардеробі більшості українців є хоча б одна річ секонд-хенд.
Я, коли чую фразу «бізнес з нуля» від когось, намагаюся визначити, хто переді мною: аферист, наївний романтик або представник відомої канадської компанії, що по суті є щось середнє. Почати бізнес, не вклавши в нього грошей, неможливо! Впевнений, що знайдуться багато бажаючих зі мною посперечатися, сподіваюся, що це романтики ...
Але, бізнес, який можна почати з невеликими вкладеннями часто порівнянними з двох-трьох місячними бюджетами середньої сім'ї, я особисто відношу до поняття «бізнес з нуля». Торгівля секонд-хендом це і є той варіант, коли потрібно тільки трохи грошей і особисту участь. Особливих знань тут не потрібно, а початкові витрати на відкриття невеликого магазину становитимуть від 2 000 доларів. Звичайно все залежить від розмаху, але при бажанні і, роблячи деякі нескладні речі своїми силами, можна в цю суму вкластися. Головне не попастися на вудку благодійнику-шахраю, який переконає вас, що для початку потрібно взяти у нього 2-3 тонни відмінного німецького оригіналу, і тоді Вам буде щастя.
Бізнес-план магазину секонд-хенд, допоможемо, налагодимо - весь рунет останнім часом рясніє цими словами і всілякими їх комбінаціями. Тисячі людей стоять у черзі, щоб допомогти Вам відкрити магазин секонд-хенд саме у вашому унікальному місті, районі, мікрорайоні. Чи вірите? Можете не відповідати, тому що на пошукових серверах запитів на ці ключові слова на порядок більше. А мені цікаво, якщо Ви зібралися відкривати магазин цього напряму, навіщо Вам бізнес-план? Ні, ну якщо хочете випустити акції свого магазину або взяти в банку кредит на розвиток, тоді звичайно, а якщо збираєтеся працювати і продавати, то Вам не потрібен бізнес-план, потрібні лише кілька цифр та знання кількох речей. На них я і хочу звернути Вашу увагу нижче.
Хотілося б почати зі СВОТ-аналізу. Жарт. Скільки не аналізуй, успіх магазину секонд-хенд в основному залежить від трьох «М»: місце, місце, і ще раз місце. Знову ж таки знайдеться багато фахівців маркетологів-мерчендайзеров, які спробують переконати Вас у тому, що можна розкрутити будь-яке місце за допомогою реклами, і з задоволенням в цьому допоможуть (за Ваші гроші), і, можливо, це навіть буде мати ефект, але, в цей час Ваш конкурент на більш зручному місці буде заробляти гроші, не вкладаючись в рекламу. Тому, не наступайте на чужі граблі, краще відразу витратьте час на пошук гарного місця. Основний критерій - пішохідний потік повз двері магазину - вимірюється легко, стоїмо і рахуємо людей, що проходять. Наявність зупинок громадського транспорту вітається. Так, і обережно ставитеся до приміщень в самому центрі міста, часто магазин з втричі меншою орендою в спальному районі міста дає набагато більший оборот.
Другий значимий фактор майбутнього успіху - товар, а точніше його співвідношення ціна-якість. Як правило, коли вам будуть розповідати про оптимальне співвідношення ціна-якість, розумійте, що це означає л..но, але дешево. Відразу усвідомте собі, що є два види товару: хороший і дешевий. Середнього не дано, але завжди є можливість взяти і одного й іншого. Від того, який товар буде в магазині зі старту, на другу половину залежить успіх магазину. Детальніше асортимент магазину ми розглянемо далі. Зараз головне зрозуміти одне - якщо Ви помилилися з вибором постачальника і товару, то сушіть весла. Розкажу вам по секрету, в інтернеті купа оголошень з пропозиціями оптових поставок англійського оригіналу партіями від тонни за ціною нижчою від двох доларів, при покупці якого Вам максимум дадуть переглянути один мішок і розкажуть про те, що секонд-хенд - це лотерея.
Це на 90% т.з. одноразові торговці мотлохом. Вони знають, що вдруге Вас не побачать і тому намагатимуться «втюхати» за цей один раз якнайбільше. Нормальний постачальник не буде обмежувати вас в партії товару і не буде забороняти переглядати товар, в розумних межах, звичайно. У нього не буде мотлоху, з причини, описаної класиком: для того, щоб продати щось непотрібне, треба спочатку купити це саме непотрібне. Так, і ледь не забув, англійського оригіналу на Україні за півтора долара не буває в природі.
Отже, ми знайшли приміщення, домовилися з постачальником, що далі? Давайте коротко пройдемося по основних діях.
Ремонт приміщення. Не раджу особливо заморочуватися, тому що стояки з вішаками і так повинні закрити всі стіни, можливо хіба що трохи освіжити побілку.
Торгове обладнання - звучить вагомо, пропозицій купа, ціни різні. Реально, потрібні тільки трубки, на які можна вішати плічка з одягом, кілька полиць і пара-трійка кошиків. Найпростіший варіант, якщо можливо, використовувати стіни, а краще за все, пройдіться по працюючих магазинах секонд-хенду, не забувайте про правило велосипеда. До речі, не раджу опускатися до торгівлі з ящиків і коробок.
Реклама - варіантів море, тих які хочуть допомогти ще більше. Ніхто Вас не обмежує у виборі каналів реклами, але для початку доцільні три основних канали:
- Зовнішня візуалізація приміщення, чи то пак вивіска, будь-яка на Ваш смак, аби була помітна, корисно ще поставити штендер, по-простому «спотикач»;
- Рекомендаційна реклама, через кожного задоволеного клієнта;
- Безадресна розсилка по довколишніх будинків, варіанти від розноски роздрукованих на принтері листівок по поштових скриньках сусідніх будинків, до роздачі промоутерами типографських флаєрів.
Перерахованого вище для початку вистачить, а далі вирішуйте самі, якщо правильно зробите все описане вище, часу на інше не залишиться.
Ціноутворення та товаропросування - все у Ваших руках, обмежуся лише перерахуванням основних методів:
- Продаж речей на вагу з фіксованою ціною за кілограм, частіше використовується при торгівлі дешевим секонд-хендом;
- Продаж на вагу із змінною ціною, наприклад в день завозу 50 грн / кг і далі зі зменшенням до 10 грн / кг - дуже ефективний метод для товару середньої категорії;
- Продаж за фіксованою ціною за річ - кожна річ оцінюється і позначається цінником - досить трудомісткий але ефективний метод для торгівлі середнім і дорогим секонд-хендом;
- Комбінації в різних пропорціях перерахованих вище методів. Універсального рішення немає, вибір за Вами, можу тільки відзначити одну закономірність: чим дешевше товар тим ближче до ваги, чим дорожче - до цінників.
Продавець - рішення по персоналу приймати особисто Вам. Традиційно, секонд-хенд вважається сімейним бізнесом, тому що дуже складно контролювати і вести облік товару, в будь-якому випадку, по-перше, бажано, щоб це була людина, якій Ви довіряєте, а по-друге, хоча б для початку, потрібно особисто постійно знаходитися в магазині. Завдяки останньому, зможете вивчити попит, усунути недоробки, «обжити» магазин.
Ось тепер вивіска висить, плічка чекають, продавець в нетерпінні.
Знову ж таки, тут Вам доведеться взяти відповідальність за прийняття рішення на себе, я лише спробую описати можливі варіанти і основні принципи.
По-перше, у торгівлі секонд-хендом ми маємо справу з специфічною і нерівномірною структурою попиту. Наприклад, на п'ять жіночих речей продається в кращому випадку одна чоловіча, але, в будь-якому випадку, Вам доведеться особисто вивчати структуру попиту у Вашій місцевості. По-друге, у виборі між дешевим і хорошим товаром, доведеться перепробувати різні комбінації, але повністю відмовитися від одного або другого не вийде без втрати частини клієнтів. Необхідна кількість товару для відкриття магазину обчислити нескладно - це близько 10-15 кг на квадратний метр приміщення (оригіналу більше, сортування менше) і не забуваємо, що мінімум раз, а краще два рази на тиждень доведеться довозити товар, а значить необхідно мати товар про запас.
Найважче буде зробити вибір між торгівлею оригіналом і сортуванням:
Оригінал - у нормального постачальника Ви купуєте оригінал, який надходить безпосередньо з місця, де його зібрали без відбору і сортування. Якщо товар прийшов з багатого міста / району / країни, то висока ймовірність того, що там будуть нові речі з цінниками і речі без зносу, модні та ексклюзивні речі. Самий якісний оригінал надходить з північних районів Англії і Шотландії, хоча думок з цього приводу багато, але є одна закономірність - чим країна ближче до нас, тим нижча якість. Відносно невисока ціна оригіналу затьмарюється ризиками, такими, як отримати високий відсоток неліквіду і сміття або відкласти на склад більше половини несезонних речей і на тривалий час заморозити кошти.
Сортування - різні види сортування за різними критеріями спочатку можуть Вас заплутати, але надалі Ви будете чітко знати свої потреби, тут вже, не спробувавши, не дізнаєшся. У роботі з сортуванням не може не радувати той факт, що завжди можна взяти те, що потрібно і в потрібній кількості (не забуваємо про нерівномірність попиту), та й сміття і рвані туди поважаючий себе постачальник пхати не стане. Сортування бувають за типами (куртки, футболки, джинси і т.п.), якості (від екстра то дрантя), гендерних та віковими типами (дитячий, жіночий, чоловічий) і різні їх комбінації (наприклад зимовий дитячий екстра мікс) і для новачка тут дійсно легко заплутатися, тому доведеться просити поради у постачальника, дивитися й пробувати. До речі, раджу обережно ставитися до всяких супер-екстра, крем-шопам та інших супер-пупер сортувань, тому що часто за красивими назвами з позахмарною ціною намагаються продати звичайний перший сорт. Хочу відзначити той цікавий факт, що на сортувальних фабриках в Європі часто неможливо нарахувати такого розмаїття градацій якості, як у багатьох наших оптовиків, і виникає слушне запитання: звідки ж вони беруться?
Одразу попереджаю, що вибравши тільки торгівлю оригіналом або сортуванням, рано чи пізно вам доведеться шукати друге, а тому найкраще зі старту сформувати асортимент магазину навпіл з сортування та оригіналу, а потім добирати те, що буде краще продаватися.
Всі тонкощі і нюанси цього бізнесу в цьому коротенькому опусі я, звичайно ж, описати не міг, але сподіваюся, що тепер ви не з голими руками підете у Ваш перший бій - розмову з потенційним постачальником і не поповните ряди горе-бізнесменів, які купили товар, а торгувати так і не почали.
І на закуску я залишив найсмачніше:
Якщо Ви працюєте у податковій інспекції, то настійно просимо Вас залишити сайт)).
Розрахунок рентабельності можна робити по-різному, але цифра на виході як правило не менше 30-50%, я маю на увазі чистий прибуток на загальні затрати, в яких вже враховано непродані залишки, які не повинні перевищувати 30%. Собівартість товару складе 30-35%. Раджу відразу розрахувати суму загальних витрат в день, для того, щоб визначити точку беззбитковості - наприклад при середньоденних витратах 220 грн магазин повинен вторгувати 440 грн, щоб їх покрити, все, що вище - вже прибуток на 50%.
Як казав один мій знайомий, поки я не розповів тобі про це, відповідальність за твоє рішення лежала на мені, тепер ти це знаєш, а значить відповідальність вже на тебе ...